op weg naar duurzaam leven...
Mogen we u voorstellen: Max!
Mascotte van ons project is Max. We leerden hem kennen met zijn avontuur met de toverstenen. Een verhaal dat schitterend illustreert waar het ons om te doen is. Het prentenboek is een echte aanrader voor ouders en opvoeders! De Max-afbeelding kreeg meteen ook de ‘kindnabije’ titel van ons project nl. ‘ik draag zorg’ mee. De ondertiteling ‘Agenda 21’, wat verwijst naar de initiatiefnemers, maakt ons logo compleet.
Dit logo zal overal opduiken :
• op de t-shirts van groot en klein (die trekken we aan als we ook maar iets van dit GROTE PLAN aan het uitvoeren zijn)
• op het grote uithangbord met onze ‘ENGAGEMENTSVERKLARING’
• op elke tekst, werkdocument, aanvraag, formulier, briefwisseling, … die hier rond wordt opgesteld
|
|
1. Project ‘Duurzaam & zorgzaam Leven’ vanuit een
VISIE OP ONDERWIJS EN SAMEN SCHOOL MAKEN…
Geplukt uit ONS PEDAGOGISCH PROJECT :
“…en dit vanuit onze visie op hoe we onze
maatschappij dromen en hoe we onze
kinderen daarin groot willen zien worden zodat zijzelf tot rijke, schone
‘DEELNEMERS’,
‘VORMGEVERS’ en
‘GENIETERS’
van die maatschappij kunnen uitgroeien…”
En verder :
“We willen bouwen aan een
ZORGZAME,
coöperatieve school
die werkt met Freinettechnieken.”
Zorgzaam
voor ELKAAR,
Voor wat LEEFT, GROEIT en BLOEIT,
Voor de DINGEN waar we mee omgaan,
Voor het ‘BOLLEKE’ waar we op leven…”
Nog verder :
“De NATUUR is de beste omgeving voor een kind ! Daarom willen wij een zo rijk mogelijke natuur in en rond onze school : bomen en struiken, gras en aarde, kuilen en “bergen”, kindertuinen met groenten, bloemen en kruiden, allerlei dieren, de schoolpoes, ...
Door in die natuur te spelen, te werken, willen we hen respect voor dieren en milieu bijbrengen.”
En nog :
“De opvoeding op school staat niet los van de MAATSCHAPPIJ : wat ons in die maatschappij – van nu, maar ook van toen –
RAAKT,
BOEIT,
BEZIG HOUDT,
moeten we – als KIND maar evenzeer als BEGELEIDER (we cijferen onszelf niet weg) –
in de klasgroep kunnen NEERLEGGEN.
En misschien GEBEURT er wel iets mee…
- Werk ik met een klasmakker een werkstukje hierrond uit ; een werkstukje dat via één of ander kanaal – voordracht, tentoongesteld, klaskrant, website, schoolkrant, … - z’n weg ‘naar buiten’ vindt.
- Werken we met de hele klas een aantal weken , rond dit gegeven ; zo groeit het tot een heus project waar heel wat freinettechnieken gehanteerd worden.
- Of misschien raakt dit onderwerp meer dan één klas ; of misschien wel de hele school en werken we samen, soms klasoverschrijdend aan een heus schoolproject.
Op die manier wordt leeRstof tot leeFstof !
En tot slot :
De ‘vader’ van onze pedagogie indachtig (Célestin Freinet), willen we, wat we nastreven, financieel heel laagdrempelig houden. Ons GROOT PLAN moet zo bereikbaar zijn voor IEDEREEN !
Een extra uitdaging, dat wel !
2. Hoe het BEGON…
AGENDA 21, hét actieprogramma voor duurzame ontwikkeling (DO) op wereldschaal, bestaat 15 jaar. Vele steden en gemeenten hebben inmiddels hun eigen ‘Lokale Agenda 21’.
GREEN VZW start nu ook met Agenda 21 op maat van de school.
Green (Global Rivers Environmental Education Netwerk) is een organisatie die jongeren en volwassenen duurzaam leert leven. Reeds 10 jaar ontwikkelt en begeleidt ze projecten, vormingen en lespakketten rond water, energie, mobiliteit, duurzame consumptie, natuur, …
Green stimuleert en ondersteunt participatie aan het beleid en doet aan ontwikkelingssamenwerking. De ruim 30 medewerkers uit alle hoeken van het land staan garant voor een jarenlange knowhow op vlak van leefmilieu en duurzame ontwikkeling. Haar activiteiten in binnen- en buitenland krijgen de steun van zowel overheden en bedrijven als onafhankelijke fondsen. Jaarlijks bereikt Green 1500 scholen, 50 000 kinderen en jongeren en 10 000 volwassenen. Ook moeilijk bereikbare doelgroepen worden aangesproken door het ruime aanbod.
Green start nu ook met Agenda 21 op maat van de school. Vanaf januari 2008 ondersteunt Green 13 Belgische scholen (waarvan 6 nederlandstalige ; lager, secundair en hoger onderwijs) bij de uitwerking van een visie op duurzame ontwikkeling en een actieplan op korte, middellange en lange termijn. De volledige schoolgemeenschap zal betrokken worden : directie, leerkrachten, leerlingen, ouders, de gemeente en eventueel lokale bedrijven of verenigingen. De School-agenda 21 is een uitgelezen kans om het gezondheids-, milieu-, cultuurbeleid, … van de school tot een coherent geheel te verweven.
Green coacht de school bij het uittekenen van een leerlijn voor educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) en bij het opmaken van een beleidstekst op maat voor het schoolwerkplan.
Karen Desmet, die in onze school vorig jaar als vrijwilligster wat extra klasondersteuning heeft verzorgd op het gebied van milieu en natuur, werkt momenteel voor Green. Het is haar opdracht om voor de provincie West-Vlaanderen een pilootschool te zoeken en die in opstartfase verder te begeleiden.
Karen dacht meteen aan Het Reuzenhuis. Eind november doet ze haar voorstel aan Wim, directeur van de school. Wim is meteen voor het voorstel te vinden.
Hij stuurt het voorstel met tekst en uitleg (gekregen van Karen) door naar
• alle begeleiders van het TEAM
• de mensen van de SCHOOLRAAD (bestuur van de school met afvaardiging van medewerkers en ouders)
• de raad van bestuur van de OUDERVERENIGING
met de bedoeling dat zij deze tekst al eens kunnen doornemen en een mening hierover vormen voor de eerstvolgende samenkomst.
Voor het team is dit overleg elke week, voor de schoolraad om de vier weken, voor de oudervereniging om de zes weken.
Op het team van donderdag 17 januari wordt dit initiatief besproken (Karen is dan ook van de partij) en krijgt het initiatief nu definitief groen licht : Het Reuzenhuis engageert zich als pilootschool voor dit project.
Het Reuzenhuis heeft sinds dit schooljaar een tweede vestiging in een dorp acht kilometer verderop : Meulebeke. De afdeling is ook een Freinetschool en kreeg de naam ‘De Koorddanser’.
Karen en Wim vonden het meer dan normaal, ook dat team de kans te geven in te stappen in het project. Op de teamvergadering in De Koorddanser van maandag 21 januari werd het project voorgesteld en al vlug unaniem aangenomen.
Op de schoolraad van woensdag 13 februari kreeg het bestuur meer tekst en uitleg bij het initiatief. Op de vergadering van de oudervereniging gebeurde dit op dinsdag 4 maart.
Op beide samenkomsten werd het initiatief met veel enthousiasme onthaald. Wat eigenlijk niet echt verwonderlijk is… In het verleden maar ook in de toekomst waren en zijn er, zowel door begeleiders als ouders heel wat wilde plannen die in de lijn liggen van wat Green met haar actie bedoelt. Zij reiken ons nu een reuzengrote kapstok aan waar onze vele al dan niet sluimerende plannen en dromen een – duurzaam – plaatske krijgen en meer nog als puzzelstukjes in elkaar grijpen en zo een mooi geheel vormen.
Schitterend toch !?
Voorlopig richten we geen speciale werkgroep ‘Duurzaam leven’ op ; we vinden deze materie zo fundamenteel voor onze school dat ‘Duurzaam leven’ op de agenda van zowel team, schoolraad als oudervereniging als VAST AGENDAPUNT zal geagendeerd worden ! ‘Op weg naar Duurzaam Leven vraagt een CONSTANTE aandacht door ALLE participanten.
Wel is het zo dat vanuit de respectievelijke samenkomsten, ongetwijfeld acties zullen opgezet worden, veelal door een paar leden van de vergadering als ‘huiswerk’ uitgewerkt.
Voor de concrete uitwerking zullen we zeer geregeld ALLE KINDEREN en OUDERS uitnodigen hieraan mee te werken.
Wim draagt zorg voor de coördinatie tussen de ‘schoolmakers’.
3. Uitzetten van de eerste lijnen
Het project ‘Op weg naar duurzaam leven’ beoogt het WERKEN OP DRIE DOMEINEN : pedagogisch, beheer en beleid, school binnen een groter – maatschappelijk – geheel.
3.1 Pedagogisch luik
Spreekt vanzelf dat dit voornamelijk door HET TEAM wordt uitgewerkt, opgevolgd, geëvalueerd, bijgestuurd, … Natuurlijk met onze ‘antennes’ hongerig gericht naar wat hierrond mogelijks al aanwezig in dat kind, maar misschien nog diep verstopt. (Soms zo diep dat het kind zelf nog niet weet dat het daarheen wijst…)
Om daar – een wijs opvoeder en didacticus waardig – op in te gaan ; van uit te gaan ;
bij wat nog komt.
Om zo het kind MEDE-ARCHITECT te laten worden van ons GROTE PLAN.
We engageren ons om in de komende jaren volgende leer- & leefstof onder de
‘op-weg-naar-duurzaam-leven-loepe’ te leggen :
• Natuureducatie
• Milieueducatie
• Gezondheidseducatie (incl. beweging)
• (wereld)Burgerschap
o Diversiteit
o Mensenrechten
o Vredesopvoeding & conflicthantering
o Rechtvaardigheid
o Democratie
• Verkeersveiligheid
• Duurzaam & zorgzaam leven onder de levensbeschouwelijke loep
• Duurzaam & zorgzaam leven onder de aardrijkskundige loep
• Duurzaam & zorgzaam leven onder de geschiedkundige loep
• Duurzaam & zorgzaam leven onder de economische loep
• Duurzaam & zorgzaam leven onder de technologische loep
Bij het uitwerken van ons GROTE PLAN hebben we zeker ook oog voor de verticale lijn doorheen de school ; wat wordt bv. gezegd/gedaan rond democratie bij de kleuters, wat in de eerste graad, de tweede graad, de derde graad ? ; evenzo voor de andere aandachtspunten.
Wordt er op zoek gegaan naar en gewerkt aan de mogelijke samenhang tussen verschillende educaties ? (horizontale lijn) Waar zijn er verbanden te leggen ? Overlappingen ? Botsingen ? Raakvlakken ?
Heel wat organisaties kunnen ons bij de uitwerking hiervan sterk ondersteunen : MOS, Kleur bekennen, LOGO, Oxfam, OVAM, Jeugd & Vrede, SVS, de gemeente, de provincie, …
3.2 Beheer & beleid
Straks een opsomming van heel praktische zaken waar de beleidsmakers van de school zich best eens over buigen en in een stappenplan neerschrijven welke acties – op lange en korte termijn – ondernomen kunnen en zullen worden.
Maar vooreerst een greep uit ons pedagogisch project. Om aan te geven dat we
op beleidsmatig vlak het hoogst in ons vaandel dragen : het als begeleider zorgzaam omgaan met onze kinderen. En zo een veilig leer- en leefklimaat creëren.
Alleen dan kan een project van dit gehalte, zo ingebed, krachtig kiemen en groeien.
Daar gaan we :
“De cultuur die we op onze school willen doen heersen, is gestoeld op de drie basisbehoeftes van elke mens, klein en groot. Drie pijlers die het hele gebeuren op en rond de school moeten dragen. En die sterk bepalend aanwezig zijn in het maken van de keuzes bij ons pedagogisch-didactisch handelen.
Pijler 1 : Je hoort er echt wel bij
Je wordt aangekeken ; er wordt naar je geluisterd ; men kent je naam ; men toont interesse in wat je zegt en bent ; men houdt rekening met je ; men zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk uit de boot valt, het vijfde wiel aan de wagen bent ; we vermijden dat je als laatste gekozen wordt ; we geven je het gevoel mede-eigenaar te zijn van deze school.
Pijler 2 : Jij kunt iets ; je bent tot heel wat in staat.
Wordt er een lat opgehangen om dan te kijken waar je prestaties zich tegenover die maatstaf bevinden
m.a.w.
kijkt men hoe knap je bent, …
of
kijkt men hoe je knap bent ?
Krijg je een waaier, een rijkdom van uitdagingen aangeboden, om op zoek te gaan naar waar je sterk in bent.
Die waaier samengesteld door de (ploeg van) begeleider(s), zich sterk bewust van het feit dat iemand intelligent kan zijn op wel acht (zelfs wel meer), uit elkaar liggende terreinen. En dat we er als school moeten voor waken niet te stranden op twee of drie intelligenties.
Wat je meteen een goed gevoel geeft over jezelf !
Wat je meteen de ‘tekorten’ (wat een vreselijk woord !) die ook jij allicht zult hebben, beter doet accepteren.
Wat het makkelijker maakt over je eigen kunnen en falen te praten.
Je een gevoel van vrede met jezelf geeft.
En vanuit die vrede aangenaam en genietbaar bent binnen een groep van vooral leeftijdsgenoten waar je veel tijd van de dag mee samen werkt, leert en leeft.
Wat jouw plaats in de groep veel meer naar het midden brengt, waar het veel warmer is dan aan de rand …
Waar fouten maken, kan en mag (zelfs moet ! Vooral dan voor onze goed en zeer goed begaafde kinderen).
Waar we zoveel mogelijk uitgedaagd worden te werken in de ‘competentiezones’ dicht in de buurt van de competentiezones waar we ons momenteel in bevinden ; waar we niet verplicht worden vooral te werken in zones die mijlenver boven ons petje gaan of die we eeuwen geleden al beheersten.
Pijler 3 : Jij hebt je eigenheid
met je eigen persoonlijkheid ; je eigen wil ; je eigen visie op de dingen ; je eigen plannen en dromen ; je eigen hartstochten.
Jij moet ons niet worden ; je moet worden wie jij bent ; diegene worden waarheen jij wijst ...
Krijg je de kans die persoonlijkheid te ontwikkelen ?
Meebepalen wat er gedaan en geleerd wordt ? Mag je zelf delen van de dag ‘invullen’ ?
Krijg je geregeld de kans om te beslissen wat je nu eerst zult aanpakken, wat later ?
Word je uitgedaagd keuzes te maken ? (keuzes waarvan we mogen verwachten dat je die al kunt maken)
Worden er dingen gedaan omdat jij die hebt aangebracht ?
Krijg je de kans om op je bek te gaan ? (niet : om in je blootje gezet te worden) Wordt dit moment dan ‘opgevangen’ ?
Mag je mee overleggen en beslissen …
en de verantwoordelijkheid van die beslissing dan dragen ?
Mag je leiding nemen …
Krijg je de kans om juist die leiding niet te moeten nemen…
Deze pijlers staan niet los van elkaar ; ze werken op mekaar in.
Samen hebben ze de broodnodige draagkracht voor een stevig uitgewerkt fronton van kindvolgsystemen en zorgplannen.”
Tot zover ons duurzaam beleid op pedagogisch vlak…
En dan nu de meer praktische beleidszaken :
We onderscheiden een aantal subitems :
3.2.1 Consumptie :
- welke DRANK wordt op school gedronken? Tijdens pauzes? Over de middag? Biedt de school iets aan? Biologisch? Wat mee van thuis? Wat (mag) niet? Hoe meegedeeld?
- Mag er water gedronken worden tijdens de lessen?
- Wordt het drinkwater uit de kraan geregeld bacteriologisch onderzocht?
- Welke TUSSENDOORTJES? Biedt de school iets aan? Biologisch? Wat mee van thuis? Wat (mag) niet? Hoe meegedeeld?
- middagmaal op school:bBiedt de school warme maaltijden aan? Vegetarisch? Kunnen de kinderen zelf hun lunch meebrengen van thuis? Kostprijs? In welke mate biologisch?
- welke (h)eerlijke drank wordt aangeboden op festiviteiten, vergaderingen, … van de school? Fruitsap, wijn, koffie, thee, …
- Fotokopies: hoeveelheid? op welk papier? Ook verteerbaar voor de machine? Fiat van de firma waarbij het contract loopt? Wat met verkeerd genomen kopies? Fotokopiemachine op netwerk zodat dure inktpatronen kunnen bespaard worden?
3.2.2 Waterbeheer
- gebruik regenwater?
- afspraken rond melden lekkende kranen
- als toiletten met drinkwater gespoeld worden: welke maatregelen tot zuinigheid?
- vervangen draaikranen door drukknoppen in de kleuterklassen?
- bijhouden maandelijks waterverbruik: door wie? In tabel gieten, vergelijking met de vorige maand, dezelfde maand van het vorige jaar, boven/onder het gemiddelde. Hoe loopt de verslaggeving hiervan naar alle schoolparticipanten : kinderen, begeleiders, ouders? Maakt die verslaggeving iets los? Wordt er tot actie overgegaan? Wordt de impact van die actie teruggekoppeld naar de grote groep? Geeft dit reden tot vieren?
3.2.3 Energie
- Verwarming – verbruik gas
o Staat de verwarmingsinstallatie goed afgesteld ? Warmte van het water ; timer ; verschillende circuits ; hoe afgesteld tijdens vakanties ? Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich ?
o Zijn er thermostatische kranen op de radiatoren ?
o Thermometer in elke klas ; wie houdt een oogje in het zeil ?
o bijhouden maandelijks gasverbruik: door wie? In tabel gieten; vergelijking met de vorige maand; dezelfde maand van het vorige jaar; boven/onder het gemiddelde. Hoe loopt de verslaggeving hiervan naar alle schoolparticipanten : kinderen, begeleiders, ouders? Maakt die verslaggeving iets los? Wordt er tot actie overgegaan? Wordt de impact van die actie teruggekoppeld naar de grote groep? Geeft dit reden tot vieren?
Is er mogelijkheid om de op deze manier uitgespaarde centen te gebruiken om nog meer ‘op-weg-naar-duurzaam-leven-activiteiten’ op touw te zetten, te financieren? Zijn de ramen van het schoolgebouw voorzien van dubbel en goed isolerend glas? Reflecterende folie achter de radiatoren. Waar gaan avondvergaderingen door in de school? Moet het hele gebouw dan opgewarmd? Welke ruimte is in die zin het meest geschikt om samen te komen?
- Verbruik elektriciteit
o Algemeen :
Wie levert de elektriciteit? Is er onderzocht of er een goedkopere leverancier op de markt is ? Of ecologisch meer verantwoorde keuze? Samenwerking met andere scholen?
Is er – financiële – ruimte voor zonne-panelen? Wie maakt de kosten-baten analyse? Kan het dak van de school ter beschikking gesteld worden van elektriciteitsbedrijven?
Bijhouden maandelijks elektriciteitsverbruik ;
• door wie ?
• in tabel gieten; vergelijking met de vorige maand ; dezelfde maand van het vorige jaar ; boven/onder het gemiddelde
• Hoe loopt de verslaggeving hiervan naar alle schoolparticipanten: kinderen, begeleiders, ouders?
• Maakt die verslaggeving iets los ? Wordt er tot actie overgegaan? (bv. aanstellen van energieverantwoordelijken – we vinden zeker wel een toffere naam – per klas) Door wie? Wordt de impact van die actie teruggekoppeld naar de grote groep? Geeft dit reden tot vieren?
• Is er mogelijkheid om de op deze manier uitgespaarde centen te gebruiken om nog meer ‘op-weg-naar-duurzaam-leven-activiteiten’ op touw te zetten, te financieren?
o Verlichting
Gebruik spaarlampen
Zinvolheid vervangen oude armaturen door nieuwe
Zinvolheid ontdubbelen van circuits in grote ruimtes
Volstaat het niet slechts twee lampen aan te brengen in armaturen voorzien voor drie lampen ?
‘bewaken’ verlichting van gemeenschappelijke (veelal grote) ruimtes die hele periodes niet gebruikt maar toch verlicht worden.
o Ander elektriciteitsverbruik
Timers op warmwaterboilers
Uittrekken van de stekkers van de warmwaterboilers tijdens vakanties.
Hoe oud is de kopiemachine? Recentere machines werken met een ander, veel verbruiksvriendelijker procédé.
Onderzoek naar en aanpak van ‘sluimerverbruik’: computerschermen, audio-visueel materiaal e.d.
Hoe oud zijn de koelkasten/diepvriezers? Goed gevuld? En tijdens de vakanties?
3.2.4 Inrichting van de gebouwen en aanleg van de terreinen
- Materiaalkeuze
3.2.5 Onderhoud van de gebouwen en terreinen
- Schoonmaakmiddelen
- Oliën, verven, vernissen
- Groen-& onkruidbeheer
3.2.6 Afvalbeheer
- op klasniveau
- op schoolniveau:
o hoe wordt er voor gezorgd dat er weinig (verpakkings)afval geproduceerd wordt?
Versnapering (koek, stuk fruit) in bulk vanuit de school aangeboden en niks anders
Gebruik boterhamdoos
Geen drankjes van thuis (als tussendoortje) toegelaten
Drinkwater van thuis kan in herbruikbare flesjes (aandacht voor hygiëne!)
Verpakking van drankje over de middag gaat terug mee naar huis
o schoolcontainerparkje: wat wordt voorzien? Wie organiseert en beheert? Wie sensibiliseert?
o Hoe geraakt het afval van het schoolcontainerpark in het containerpark van de gemeente? Door wie?
o wat met etensresten?
o wordt er gecomposteerd?
o wat met restafval?
3.2.7 Gezondheidsbeleid : werken aan een gezond leef- & werkklimaat op en rond de school
- Veiligheid
o een veilig gebouw met kindvriendelijk meubilair
o duidelijk en door ieder gekende veiligheidsvoorschriften
o jaarlijkse evacuatieoefening(en)
o kweken van een meldingscultuur bij de kinderen wanneer er zich iets onveiligs ‘aanbiedt’ (bv. stuk betonijzer wordt blootgelegd in de speelheuvels)
o fietspool
o wandelpool
o gordeldracht actieplan voor de ouders (zie ook pedagogisch luik)
o autoluwe schooldag organiseren
o politie voert fietscontroles uit op school
o fietsen worden gegraveerd op school
o iedere leerling heeft een fluojasje
o promotieplan voor het dragen van een fietshelm
o actieplan veilig fietsen
o verkeersouders
o octopusplan zone 30
- Hygiëne
o Netheid
Gebouwen
Sanitair
Speelruimtes
o gesteldheid van de lucht in de lokalen
o zeepdispensers in de toiletten
o handdoeken (voorkeur papier) in de toiletten
o dagelijkse reiniging van de toiletten
o voldoende toiletpapier aanwezig
- akoestisch comfort
o klaslokalen
o eetruimtes
- groene speelruimte met veel kans tot bewegen allerhande
- gezonde voeding en dranken (zie ook onderdeel ‘consumptie’ op pg.8/13)
o een gezonde schoolmaaltijd wordt aangeboden
o drinkwaterfonteintjes aanwezig
o er mag water gedronken worden tijdens de lessen
o verse soep wordt aangeboden
o leerlingen maken zelf verse soep
o afspraken over het eten en drinken tijdens de lessen
o afspraken over het meebrengen van lunchpakketten en dranken
o deze afspraken worden opgenomen in het schoolreglement
o vaste fruitmomenten
o informatieavond rond evenwichtige voeding voor de ouders
o kooklessen voor leerlingen
o projectweek rond gezonde voeding
o projectweek rond biologische voeding
- Beweging
o LO-lessen, zowel in kleuter als lager gegeven door speciale leermeester
o Organiseren van extra LO-lestijden
o Uitbouwen van een speelplaats (tuin) waar diverse mogelijkheden geboden worden om tijdens de pauzes veel en verschillend te bewegen
o Speelplaatsmaterialen voorzien
o Bewegingstussendoortjes tijdens klasmomenten
o Zwembeleid: vanaf de jongste kleuters al aan watergewenning doen
- Middelengebruik
o algemeen rookverbod op school
o ouder-infoavond omtrent hoe kinderen verstandig leren omgaan met alcohol, drugs, medicatie, gok- en computerspellen.
- Stress en emoties
o Meldings- en overlegcultuur binnen de wekelijkse teamvergadering van vermoedelijke ‘probleemkinderen’
o Kinderen kunnen op dit vlak bij begeleiders aankloppen
o Cultiveren van een houding bij de begeleiders waar hun ‘antennes’ voor dit soort zaken heel alert ‘open staan’.
o Beseffen dat we als begeleider geen therapeuten zijn maar wel therapeutisch kunnen werken
- Sociale relaties
o Vrij maken van ruimte en tijd om op dit vlak met het team lijnen uit te zetten ; een visie op te bouwen ; feedback vanuit de praktijk te bespreken
o Bestaande ‘methodes’ hieromtrent als leidraad, inspiratiebron, … binnenhalen.
o Uitwisselen tussen teamleden van successen en falen.
- Relationele en seksuele vorming
o Zwaartepunt van de vorming bij welke klasgroep(en)
o De leerlingen weten waar ze terecht kunnen met vragen en problemen
Bij verplaatsingen
- thuis – school
- uitstappen
o met wagens
o te voet
o met de fiets
o met de eigen bus
o met openbaar vervoer
3.3 School binnen de buurt, de gemeente, …, de wereld
Onze school is geen afgesloten vesting, integendeel. Ons pedagogisch project heeft de sterke ambitie om wat op ons afkomt – van heel dichtbij zowel als van aan de andere kant van de wereld –, ‘binnen te halen’.
Wat doen we met zaken die ons dagelijks opvallen ? In de straat, de buurt, de gemeente. En die bij ons binnen het grote ‘ik-draag-zorg-kader’ toch wat KRITISCHE VRAGEN oproepen.
Stellen wij ons überhaupt (nog) wel eens kritisch op bij rondom ons gebeurt … ?
Wat doen we met OPROEPEN van gemeente, verenigingen uit de buurt, straatcomité, provincie, Vlaanderen, … om – alweer kaderend binnen ons GROTE PLAN – ons te engageren, uit ‘ons kot te komen’, de handen uit de mouwen te steken, onze nek uit te steken, …
Laten wij ons überhaupt nog wel roepen… ?
Wat doen we met tv-beelden, krantenartikels- & foto’s, reportages, getuigenissen van mensen, … die precies en pijnlijk – rakend – uiting geven aan nu juist het omgekeerde van ons GROTE PLAN ?
Laten wij ons überhaupt nog wel raken… ?
Hebben we een antwoord op het zwerfvuil in de buurt,
de onmogelijke verkeerssituatie in de buurt van de school,
het feit dat kinderen van Roma-zigeuners een tijdlang in de straten van Gent (een halfuurtje treinen van ons vandaan) buiten overnachtten,
dat kinderen zonder papieren na meerdere jaren van integratie toch nog het land kunnen worden uitgezet,
wereldwijd gaan 18 miljoen kinderen niet naar school omdat ze als dagtaak hebben voor hun gezin water te halen kilometers verderop,
de oproep van kinderziekenhuizen naar materiaal voor hun kankerpatiëntjes, het verhaal van de oma van één van de kinderen op school, over de zoutmijnkinderen en een beetje ‘afgedankt’ materiaal komt vragen om naar ginder mee te nemen, …
De inspanning van een begeleider van de school om met de school stilaan een soort ‘peterschap’ op te nemen voor een Afrikaans schooltje, …
En nog zoveel meer, zoveel meer …