De Clown
Toen Staf een verloren clownsneus vond in een puzzeldoos, wilde hij die de hele dag op. Clown Staf was geboren. De kinderen vonden het hilarisch. Ons eerste project was een feit!
Ik kreeg de kleren van een clown van de papa van Kamiel en kon die aan de kinderen laten zien.
Ik trok de kleren één voor één aan en zette mijn pruik op.
De meeste peutertjes keke vol verbazing toe wat ik nu toch allemaal deed. Ze giechelden en vonden het erg grappig. We hadden nog enkele pruiken over en de kinderen zetten die enthousiast op! Enkel van de maskers waren enkele kinderen bang.
We dansten samen op grappige muziek en deden de gekke bewegingen van de clown na. We speelden met ballonen en maakten gekke sprongen.
Op dinsdag hebben we de clownkleren eens van dichterbij bekeken.
We keken naar de verschillende kleuren, de bolletjes, de gekke haren, de clownhoed... er waren zelfs enkele peutertjes die de kleren meteen wilden passen.
We kregen ook een nieuw hoekje: een CONFETTIBAK!
De klas was dan ook een echte conteffiklas geworden.
Woensdag zijn we begonnen met het maken van ons clownspak. We keken wat de meeste clowntjes aanhadden:
Een pak (met balletjes of bloemen of ...), een strik, grote schoenen en een gekke hoed. Natuurlijk mogen we de rode neus niet vergeten!
We gingen aan de slag... Met verf beschilderden we in groep grote bladen papier. We gebruikten daarvoor auto's, rollen...
Daarna volgde de gekke goed. Hiervoor gebruikten we structuurverf! Dat is verf met lijm en zand. We mochten met onze handjes wrijven. Raar hoor, al die korreltjes!
Het resultaat hebben we getoond op het forum:
Verder maakten we ook een masker met verf en confetti.
Een mini-clown met verf en propjes zijdepapier.
Een pompon door te scheuren, te plakken en te knippen.
We kleurden dat het een lieve lust was.
En verder...
speelden we hetclowntjesspel
amuseerden we ons met verschillende clowntjespoppen
Speelden we met een versje over de clown.
Dat ging als volgt...
Mnii, mini, mauw,
hier is de gekke clown.
hij heeft een rode neus
en voeten als een reus!
We zongen een leuk liedje:
Clowntje heeft een rode neus, rode neus, rode neus.
Clowntje heeft een rode neus, rode neus, rode neus.
En als we dan gaan dansen, hopsafaldera.
Dan doen we het allemaal na, na, na.
Dan doen we het allemaal na, na, na.
(Clowntje heeft een ballenbroek, clowntje heeft een streepjes trui, clowntje heeft een grote schoen.)
En mochten we af en toe eens naar een filmpje van clowntje Bumba kijken op de computer.
Met als kers op de taart... een geschminkte clown op ons gezicht!
Kortom... Een geslaagd project!
Nog een kort gesprekje:
Ilse: Wat vonden jullie heel leuk aan ons project?
Staf: De kleine clown!
Awa: Ik de grote clown!
Mona: Ik mama clown
Ilyana: Ikke ook!
Ilse: Wat hebben we nog gedaan?
Het blijft even stil.
Ilse: Hebben we ook kleertjes gemaakt?
Awa: Ligt bij mama!
Ilse: Wat moesen we allemaal doen?
Staf: Op en neer!
Ilse: Moesten we ook knippen?
Louise: Balletjes!
Staf: Niet eendjes!
Louise: Balletjes!
Staf: Ja hé!
Ilse: We zijn ook op het forum geweest hé! Vonden jullie dat leuk? Welk liedje hebben we gezongen?
Wout: Clowntje rode neus!
Awa begint spontaan te zingen.
Staf: Je moet dat nu niet zingen.
Wout: Jawel! Ilse, clowntje leuk!
Louise: Neen, groene neus!
Awa: Neen, bruine neus!
(hilariteit alom)
Ilse: Welke kleur heeft clowntjes neus?
Staf: Rode
Louise: Rode neus!
(niet alle kinderen waren in klas bij dit gesprekje)