Project: De trein
Maandag kozen we een project en we zijn nu reeds twee weken bezig.
We begonnen meteen met de bouw van een echte trein in de klas. We zochten een goed plaatsje uit, maakten een stuur en banken en hup... we waren weg.
Aan de hand van een filmpje kwamen we tot de conclusie dat we geen loket in de klas hadden waar we de kaartjes konden kopen... en o help... we hadden nog geen kaartjes. We maakten dan ook elk drie tickets. Een voor de zee, een voor de dierentuin en een voor plopsaland. we bouwden een lokel met grote kartonnen en leenden een kassa.
Ondertussen renden de conducteurs vrolijk fluitend in de klas. Misschien moesten we een pet maken voor de conducteur... zo geschiedde...
Ook de lichten waarbij we zien of een trein mag doorrijden of moet stoppen hadden we nog niet. Woutje ging ijverig knippend aan de slag en algawu waren de lichten een feit.
We werden ook zelf een trein en locomotief in de forumzaal. Eén kindjes was de machinist en telken als we een tikje kregen mochten we instappen in de trein... Zo deden we enkele spelletjes.
Maandag mocht elke peuter om de beurt hun trein samenstellen. Er kon gekozen worden uit verschillende soorten wielen, wagonnen en locomotieven. De kinderen mochten ook zelf kiezen hoeveel wagonnen ze wildne. Het is te zeggen... toen iemand opperde dat hij er toch wel 10 wilde, heb ik een limiet gesteld.
Eén, twee of drie wagonnen leken me te doen. na het kiezen verdwenen alle onderdelen in ene plastic zak met symbooltje. Vanaf dinsdag gingen we aan het schilderen. Het werd een oefening op taakspanning en het lukte bij de meeste kinderen wonderwel! Ze konden kiezen uit verschillende technieken.
We deden natuurlijk nog wel andere dingen. We speelden klassikaal een treinspelletje met een duplotrein (begrippen leren).
We speelden natuurlijk regematig op basis trein. Dan stapten we rond de kring en wisselden op tijd en stond van machinist.
An kwam ook ondersteunen en speelde onder andere een bumba treinenspel.
Verder gingen we ook nog turnen... binnen en buiten...
Op het einde van de tweede week traden we op... eerst vormden we een trein en dansten zo over het podium. Daarna zegden we flink een versje op...
Het waren twee drukke weken... En volgende week gaan we met een echte trein op stap!